Hopper. Amerykańska Love Story
Hopper. Amerykańska Love Story
Premiera
Reżyseria
Wybierz swoje kino
- Bełchatów - Helios
- Białystok - Helios Jurowiecka
- Białystok - Helios Biała
- Białystok - Helios Alfa
- Bielsko-Biała - Helios
- Bydgoszcz - Helios
- Dąbrowa Górnicza - Helios
- Gdańsk - Helios Alfa
- Gdańsk - Helios Metropolia
- Gdańsk - Helios Forum
- Gdynia - Helios
- Gniezno - Helios
- Gorzów Wielkopolski - Helios
- Grudziądz - Helios
- Jelenia Góra - Helios
- Kalisz - Helios
- Katowice - Helios
- Kędzierzyn-Koźle - Helios
- Kielce - Helios
- Konin - Helios
- Koszalin - Helios
- Krosno - Helios
- Legionowo - Helios
- Legnica - Helios
- Lubin - Helios
- Łódź - Helios
- Łomża - Helios
- Nowy Sącz - Helios
- Olsztyn - Helios
- Opole - Helios Solaris
- Opole - Helios Karolinka
- Ostrów Wielkopolski - Helios
- Pabianice - Helios
- Piła - Helios
- Piotrków Trybunalski - Helios
- Płock - Helios
- Poznań - Helios
- Przemyśl - Helios
- Radom - Helios
- Rzeszów - Powstańców W-wy
- Rzeszów - Galeria Rzeszów
- Siedlce - Helios
- Sosnowiec - Helios
- Stalowa Wola - Helios
- Starachowice - Helios
- Szczecin - Helios CHR Kupiec
- Szczecin - Helios Outlet Park
- Tczew - Helios
- Tomaszów Mazowiecki - Helios
- Warszawa - Helios Blue City
- Wołomin - Helios
- Wrocław - Helios Magnolia
- Wrocław - Helios Aleja Bielany
- Żory - Helios
Opis filmu
Dzieła Edwarda Hoppera to chyba najbardziej rozpoznawalna i wpływowa sztuka w USA. Jego jednym z najpopularniejszych obrazów olejnych są Nocne marki z 1942 roku (użyte do kreacji pandemicznych memów), znane także pod pierwotniejszym tytułem: Nocne jastrzębie – a to dlatego, że postać mężczyzny siedzącego przy barze ma nos przypominający dziób tych ptaków.
Hopper czerpał z wielkiego Degasa, z niego zaś Mark Rothko, Banksy, Alfred Hitchcock (dom na wzgórzu w Psychozie) czy David Lynch, a nawet twórcy serialu Simpsonowie – wszyscy oni inspirowali się wyjątkowym sposobem, w jaki Hopper uwieczniał amerykańskie życie. Kim był ten walczący o sławę młody nowojorski ilustrator? Jaki wpływ na jego późniejszą twórczość miała jego żona Josephine Nivison, która zrezygnowała z obiecującej kariery artystycznej, by zostać jego menedżerką?
Hopper początkowo malował plenerowe obrazy w duchu impresjonizmu, a od lat 20. XX wieku dominującym tematem w jego twórczości stało się współczesne miasto amerykańskie i jego mieszkańcy (Dom przy torach kolejowych z 1925 roku, Wczesny niedzielny poranek z roku 1930 czy Biuro w nocy z roku 1940). Przedstawiani przez Hoppera ludzie i rzeczy zdają się istnieć poza realnym czasem i przestrzenią, co nadaje jego obrazom niemal metafizyczny charakter. Film Phila Grabsky’ego potwierdza tylko, że Hopper to wyjątkowy artysta, którego twórczość jest dostępna zarówno dla przypadkowego, jak i krytycznego obserwatora. Powstał przy okazji przygotowywanej przez Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku wystawy Nowy Jork Edwarda Hoppera (19.10.2022–05.03.2023).