Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

MANON LESCAUT / napisy

Seans z Cyklu Helios na Scenie

  • Inne
  • Opera
  • Czas trwania: 158 min.
  • Od lat: 15
  • Produkcja: Wielka Brytania [2014]
  • Premiera: 03.11.2020 (Polska)

Reżyseria

Jonathan Kent

Scenariusz

-

Obsada

Kristine Opolais, Jonas Kaufmann, Christopher Maltman

Opis filmu

Opera, która była pierwszym wielkim sukcesem Pucciniego, po raz pierwszy od 30 lat powraca do Covent Garden w nowej inscenizacji Jonathana Kenta.

Dziewczyna o imieniu Manon przypadkiem spotyka studenta, kawalera Des Grieux. Młodzi zakochują się w sobie. Decydują się na wspólną ucieczkę, ale gdy stary Geronte proponuje Manon życie w bogactwie i luksusach, ta zmienia zdanie.
Manon nie potrafi zapomnieć o Des Grieux. Kawaler usiłuje z nią zbiec, ale nim się to udaje, Geronte doprowadza do jego aresztowania. Młodym udaje się uciec, ale po drodze Manon pada z wycieńczenia. Umiera w ramionach Des Grieuxa.

Wydawca Pucciniego próbował go odwieść od adaptacji Historii kawalera des Grieux i Manon Lescaut autorstwa Abbé Prévosta, gdyż Massenet stworzył już wielce popularną operę na kanwie tej powieści. Ale Puccini nie dał się zniechęcić i odrzekł, iż „kobieta taka jak Manon może mieć więcej niż jednego kochanka”. Mimo trudności, jakie towarzyszyły powstawaniu dzieła (w projekt było zaangażowanych pięciu librecistów), premiera w 1893 była pierwszym wielkim sukcesem Pucciniego, tak zdaniem publiczności, jak i krytyków. Wspaniałą i bogatą muzykę Pucciniego cechują młodzieńcza witalność i wspaniałe linie melodyczne, od Vedete? io son fedele w wykonaniu duetu Des Grieux i Manon, aż po przepełnioną rozpaczą końcową arię Manon Sola, perduta, abbandonata.
Jonathan Kent, który wyreżyserował Toscę na deskach Opery Królewskiej, w 2014 podjął się reżyserii Manon Lescaut. Była to pierwsza od 30 lat opera wyprodukowana w Operze Królewskiej. Kent odnajduje współczesną wymowę w opowieści o wystawionej na pokusy kobiecie, która zostaje zmuszona do działania wbrew sobie i otrzymuje karę o wiele cięższą niż swoje przewinienie.

Scenografia Paula Browna pomaga stworzyć nieprzyjazny świat, przesiąknięty społeczną hipokryzją, w którym Manon jest więziona przez tych, którzy chcą ją wykorzystać i z którego jedyną ucieczką jest śmierć.

Zarejestrowano w 2014. Czas trwania seansu podany wraz z jednym antraktem.