Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Siedlce – Helios
Cicha noc
Cicha noc

Od lat: 13, Czas trwania: 100 min.
Produkcja: Polska [2017]

Zwiastun

Treść

„Cicha noc”

W 2013 roku byłem jurorem na festiwalu OKFA w Koninie. W konkursie "studenckim" znalazła się pierwszoroczna etiuda studenta reżyserii z Katowic, Piotra Domalewskiego - film "Obcy",
z przejmującą kreacją Sławy Kwaśniewskiej. Znalazłem w tym filmie coś, co mnie prawdziwie zachwyciło. Udaną próbę zderzenia ze sobą brutalności i delikatności, budowania atmosfery filmu bardziej klimatem, niż samą akcją.

Jury podzieliło się wtedy na dwa obozy. Pro i contra. Ale byłem w swoim zachwycie konsekwentny. "Obcemu" przyznaliśmy w efekcie Grand Prix. To była pierwsza nagroda dla Piotra Domalewskiego. Pięć lat później nakręcił "Cichą noc" i otrzymał Złote Lwy.

To satysfakcja, kiedy krytyk filmowy czuje, że się nie pomylił. Postawił na właściwego konia. Ale Piotr Domalewski samodzielnie zasłużył na wszystkie sukcesy. W „Cichej nocy” opowiedział
o tym, co dotyczy go tu i teraz. O swoim domu, w którym mógłby zamieszkać każdy z nas.
O swojej rodzinie, która jest wszystkimi rodzinami. O miłości rodzącej się na styku czułości
i choroby, sympatii i złości, zazdrości i frustracji. Plus świetne role Agnieszki Suchory, Arkadiusza Janiczka, Dawida Ogrodnika czy Tomasza Ziętka.
"Bądźcie jacyś. Jeżeli masz być gruby, bądź gruby, szczupły – taki bądź. Starajcie się wyróżniać, wtedy zostaniecie zapamiętani. Ale można się wyróżniać również determinacją i konsekwencją. Zakładając sobie jakiś cel, starajcie się go zrealizować. Tym wygracie" – takich rad udzielał niedawno Piotr Domalewski podczas spotkania z moimi studentami (czwarty rok Wydziału Aktorskiego w Szkole Filmowej w Łodzi).

Słuchając młodego reżysera, w uszach ciągle dźwięczała mi opowieść jego wykładowczyni na wydziale reżyserii UŚ: „Na zajęciach, prosiłam żeby studenci przynosili scenariusze. Byli cudowni, ale było ciężko. Czasami, wiadomo, miesiącami nie można się było ich o nic doprosić. Piotrek Domalewski był inny. Pracował najciężej. Na każde zajęcia przynosił mi co najmniej po trzy nowe scenariusze. Robił o wiele więcej niż wymagałam. Bo chciał, bo mu zależało”.

Był konsekwentny. Sukces „Cichej nocy” nie jest dziełem przypadku.

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"