Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Grudziądz – Helios
Miłość jest wszystkim
Miłość jest wszystkim

Od lat: 13, Czas trwania: 130 min.
Produkcja: Polska [2018]

Zwiastun

Treść

MIŁOŚĆ JEST WSZYSTKIM

Święta Bożego Narodzenia to, wiadomo, nie tylko poczucie bliskości, więzi z najbliższymi, przeżycie duchowe, ale także wielki okołobożonarodzeniowy biznes. Można się zżymać, złościć, ale to i tak walka z wiatrakami. Bo przecież zawsze, mniej więcej od połowy listopada, wszystkie galerie handlowe wybrzmiewają „Last Christmas” - evergreenem zespołu „Wham!”, na wystawach roi się od Świętych Mikołajów, „Kevin sam w domu” po raz setny kradnie nasze serca w telewizji, a w kinach nieodmiennie pojawiają się filmy z Bożym Narodzeniem w roli głównej lub co najmniej drugoplanowej.

Po świetnie przyjętej, przebojowej serii „Listy do M.”, kolejnym świątecznym krajowym hitem stał się u nas film pod wymownym tytułem „Miłość jest wszystkim”. Formuła jest podobna nie tyle nawet do „Listów do M.”, co do wielkiej światowej serii tytułów świątecznych, na czele z ponadczasowym bestsellerem w rodzaju „To właśnie miłość”. W skrócie chodzi o zbiorową układankę przedświąteczną – splot kilkunastu losów, kilkunastu bohaterów, w tym kilku postaci wiodących, dla których czas świąteczny będzie momentem przełomu, refleksji i autorefleksji. Czasem Mikołaja i czasem miłości. Taka formuła pozwala scenarzystom na skorzystanie z szerokiej palety przeplatających się wzruszających opowieści o potrzebie miłości i uczucia, a producentom na zaproszenie najbardziej znanych i lubionych aktorów w rolach których nie sposób nie polubić. Ów patent świetnie sprawdza się również w Polsce.

W „Miłości...” oglądamy znowu całą plejadę gwiazd. Poza Joanną Kulig czy Michałem Czerneckim, podziwiamy Leszka Lichotę i Julię Wyszyńską grających małżeństwo z problemami (Tadeusz, bohater grany przez Lichotę, traci właśnie pracę), pojawiają się tradycyjnie młodzi narzeczeni (Joanna Balasz i Marcin Korcz), jest autoironicznie grany przez Mateusza Damięckiego futbolista, a w roli Świętego Mikołaja – Tomasza Karolaka z „Listów do M.” zastąpił Olaf Lubaszenko. Najciekawszą postacią w filmie jest jednak Krysia grana przez Agnieszkę Grochowską. To dosyć odważne posunięcie scenariuszowe. Krysia po śmierci ojca wychodzi ze spleenu pod wpływem energii i wigoru młodego chłopca (Maciej Musiał).

Wszystkie wątki przeplatane zostały z rzemieślniczą precyzją – reżyserii podjął się wszak ceniony producent, okazjonalnie także reżyser, Michał Kwieciński. Lubiani aktorzy w większości nie rozczarowują, a chociaż na pewno nie mówimy o tytule który zmieniłby losy świątecznej romantycznej komedii w Polsce, film ogląda się sympatycznie, a po seansie doceniamy stymulowaną filmową energią, świąteczną aurę życzliwości. Oby tylko przetrwała święta.

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"