Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

TARAPATY 2

Filmy dla dzieci nie mają u nas łatwo. Telewizja wciąż powtarza nieśmiertelne evergreeny w rodzaju „Podróży za jeden uśmiech” czy „Stawiam na Tolka Banana”, tymczasem nowych polskich filmów adresowanych dla najmłodszych widzów jest jak na lekarstwo. Poza Mariuszem Palejem i Magdaleną Nieć, tworzącymi ciekawe i mądre filmy familijne („Za niebieskimi drzwiami”, „Czarny młyn”) oraz Martą Karwowską, autorką „Tarapatów”, udane filmy familijne w zasadzie u nas nie powstają. A zapotrzebowanie jest duże. Oczywiście, nie warto się łudzić, że polskie kino familijne będzie rywalizowało z superprzebojami hollywoodzkimi, ale w warstwie intelektualnej czy znaczeniowej możemy wygrywać z Marvelem. Opowiadamy o tym, co dzieje się u nas, co dotyczy nas samych. I chociaż widownia polskich filmów nie może liczyć na miliony, ale tysiące widzów, i tak warto takie fabuły kręcić. Polski widz zasłużył na polskie filmy dla dzieci.

„Tarapaty 2” to kontynuacja udanego filmu adresowanego właśnie dla młodych widzów. Tym razem, w scenerii Muzeum Narodowego w Poznaniu (zdjęcia były kręcone również w Warszawie oraz na Warmii), rozgrywa się lubiana przez dzieciaki obyczajowa fabuła z elementami sensacji i kina kryminalnego. Małoletni bohaterowie „Tarapatów” stają przed nie lada wyzwaniem. Z muzeum znika słynny obraz „Plaża w Pourville” Moneta, a o kradzież zostaje posądzona ciotka Julki. Dzieci, przekonane o niewinności cioci, chcą nie tylko odnaleźć obraz, ale i złapać rzeczywistego złodzieja. Szyki miesza im szalona dwunastolatka Felka. Mała dziewczynka, duże problemy.

W „Tarapatach 2”, w konwencji niezobowiązującej komedii kryminalnej, podobnie jak w pierwszej części, poruszane zostały ważne dla młodych widzów problemy przywiązania, rodzinnych więzów, ale i ludzkich przywar i zalet, zaufania i zazdrości. Przede wszystkim jednak, „Tarapaty 2” są filmem o potrzebie i wartości przyjaźni sprawiającej, że świat wydaje się prostszy, ciekawszy, po prostu lepszy.

Z wymagającą i rzadko uczęszczaną przez rodzimych twórców konwencją filmu familijnego, ponownie zmierzyła się Marta Karwowska, zdjęcia są autorstwa debiutanta, Jakuba Burakiewicza. Dobrze sprawują się dziecięcy aktorzy, do znanych z poprzedniej części Poli Król (Julka) i Jakuba Janoty-Bzowskiego (Olek) dołączyła Mia Goti w roli energetycznej Feli. Na drugim planie pojawiają się gwiazdy, choćby policjant grany przez Zbigniewa Zamachowskiego, „Dwukolorowa” w interpretacji Sandry Korzeniak czy Karol w wykonaniu Tomasza Ziętka.

„Tarapaty 2” nie są zapewne filmem, który przejdzie do historii gatunku kina familijnego w Polsce, ma za to lekko oldskulowy wdzięk, który paradoksalnie spodoba się przede wszystkim dorosłym.

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"