Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Gorzów Wielkopolski – Helios
Serce nie sługa
Serce nie sługa

Od lat: 13, Czas trwania: 89 min.
Produkcja: Polska [2018]

Zwiastun

Treść

SERCE NIE SŁUGA

Przyzwyczailiśmy się do tego, że w naszym stałym repertuarze kinowym każdego miesiąca obok propozycji autorskich, kina w mniejszym lub większym stopniu poszerzającego horyzonty, pojawiają się również propozycje z założenia komercyjne, to znaczy takie, od których już w momencie wstępnego konceptu nie wymaga się zbyt wiele. Najczęściej mają rozśmieszać, niekiedy także powinny wzruszać, a jeżeli się to uda, a dodatkowo dobra reklama przyciągnie do kin co najmniej kilkaset tysięcy widzów, producenci mogą myśleć o sukcesie i ...rozpoczynać przygotowania kolejnej produkcji tego typu.

„Serce nie sługa” nie wyłamuje się z żelaznego i jak widać sprawdzonego zapisu, ale tylko do pewnego stopnia. Dlaczego? Niby znowu wszystko zgadza się idealnie. Oto mamy bardzo typowych dla polskiej komedii romantycznej bohaterów. On jest playboyem, ma wdzięk i poczucie humoru, ona – samotną przyjaciółką z problemami, wewnętrznymi konfliktami. Mieszkają razem, oboje mają też wspólne plany, nazwijmy je, rodzicielskie. Do tego momentu wszystko przebiega mniej więcej tak, jak wymagałaby tego reguła, ale oto pojawia się przewrotka stylistyczna, której oczywiście nie zdradzę, ale która w wielu widzach rodzi konfuzję i pytanie: „Dlaczego ja tak reaguję podczas oglądana komedii romantycznej?”. Czy to było założone, czy ktoś przy pisaniu scenariusza trochę pomylił sobie gatunki?

Nie mnie przesądzać jak było naprawdę, na pewno natomiast warto obejrzeć ten film, chociażby dla pary głównych protagonistów. Paweł Domagała, który w przeciągu kilku ostatnich lat z dobrze zapowiadającego się aktora (we wdzięcznej pamięci mam jego świetne kreacje z Teatru Dramatycznego) zamienił się w prawdziwego idola piosenki pop-rockowej, oraz Roma Gąsiorowska, jedna z najciekawszych osobowości polskiego aktorstwa, tworzą w „Sercu nie słudze” duet, który lubi się od pierwszej minuty, na który chce się patrzyć z podziwem i z sympatią, i któremu szczerze się kibicuje. Ten aktorski duet jest największym atutem filmu.

Na drugim planie pojawiają się między innymi Borys Szyc, Tomasz Sapryk, Piotr Głowacki, Magdalena Różdżka, Patrycja Kazadi a nawet trenerka fitness Ewa Chodakowska. W myśl kolejnej sprawdzonej zasady, że im więcej gwiazd na plakacie, tym lepiej produkt filmowy uda się sprzedać. Gwiazdy (przynajmniej większość), robią co mogą, a sam film był w kinach umiarkowanym hitem, więc być może zasada się sprawdziła. „Serce nie sługa” to kino do śmiechu i do płaczu, chociaż wielkich filmowych fajerwerków tym razem raczej bym się nie spodziewał.

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"