Informacja o plikach Cookie

Nasza strona korzysta z cookies i pochodnych technologii m.in. w celach statystycznych, reklamowych, badawczych oraz dostosowania jej zawartości do potrzeb użytkowników. Używanie witryny bez zmiany dotyczących ich ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż pliki cookies będą przechowywane na Twoim urządzaniu. Zawsze jednak możesz zmienić te ustawienia . Dodatkowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Siedlce – Helios
Zgoda
Zgoda

Od lat: 15, Czas trwania: 87 min.
Produkcja: Polska [2017]

Zwiastun

Treść

ZGODA

Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby tak właśnie miało wyglądać kino historyczne w Polsce. Tyle tylko, że zrobić film tak udany jak "Zgoda", nie jest prostą sprawą. Maciej Sobieszczański bazując na bardzo dobrym scenariuszu cenionej pisarki, Małgorzaty Sobieszczańskiej, powraca do czasów powojennych. Tytuł jest wieloznaczny.

W dojrzałym debiucie Sobieszczańskiego chodzi o zgodę pisaną małą literą: w tym samym stopniu zgodę na los, co zgodę na bunt, ale także o Zgodę jako miejsce. "Zgoda" to bowiem nazwa obozu koncentracyjnego w Świętochłowicach na Śląsku, gdzie w czasie okupacji znajdował się obóz posiłkowy KL Auschwitz Birkenau. W 1945 roku komuniści założyli tam obóz dla wrogów Polski, nade wszystko dla Niemców i polskich kolaborantów. Tam właśnie rozgrywa się akcja filmu.

"Zaraz po wojnie" to tytuł pamiętnego tomu korespondencji Czesława Miłosza z lat powojennych. Z lektury tamtej książki zapamiętałem obraz jednej wielkiej kakofonii myśli, namiętności i pragnień. Z jednej strony zwyciężyliśmy, Polska była wolna, z drugiej zaś, ponownie zniewolona, tyle że przez innego okupanta... Wdzięczność za przeżycie, łączyła się z rządzą życia, przetrwania, i jeszcze z kłopotem rozróżnienia, co jest dobre, a co złe, która postawa jeszcze obowiązuje, a jakiej trzeba się wyprzeć.

Sobieszczański diagnozuje ten paradoksalny stan zawieszenia ubierając go w konwencję nietuzinkowego melodramatu, czy raczej miłosnego trójkąta rozpaczy, tym bardziej przejmującego, że z udziałem wyłącznie młodych ludzi. Żeby ów zabieg mógł się powieść, reżyser nie mógł się pomylić w doborze aktorów. To również się udało. Cała trójka jest dobra, ale objawieniem "Zgody" jest dla mnie kreacja Juliana Świeżewskiego w roli Franka, chłopaka dla którego odbicie ukochanej stanowi priorytet, nawet jeżeli trzeba wyprzeć się siebie. Trudna miłość, trudne decyzje, zjawiskowa kreacja.

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"