Informacja o plikach Cookie

Nasza strona korzysta z cookies i pochodnych technologii m.in. w celach statystycznych, reklamowych, badawczych oraz dostosowania jej zawartości do potrzeb użytkowników. Używanie witryny bez zmiany dotyczących ich ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż pliki cookies będą przechowywane na Twoim urządzaniu. Zawsze jednak możesz zmienić te ustawienia . Dodatkowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Gdynia – Helios
Bodo
Bodo

Od lat: 15, Czas trwania: 109 min.
Produkcja: Polska [2017]

Zwiastun

* nie obowiązują kupony i zaproszenia

Treść

BODO

Z reguły kierunek jest odwrotny. Najpierw film, potem serial - jednak w przypadku projektu "Bodo" w pierwszej kolejności oglądaliśmy serial telewizyjny, dopiero po jakimś czasie na ekranach pojawił się skomponowany z tego samego materiału film kinowy.

Eugeniusz Bodo to jedna z najbarwniejszych postaci polskiego aktorstwa w ogóle. Ikona kolorowych czasów międzywojnia. Cudowne lata dwudzieste, lata trzydzieste. O Bodo pisano piosenki, tworzyło się o nim legendy, przypisywano mu niezliczone romanse i skandale. Gdyby żył dzisiaj, byłby prawdopodobnie bohaterem tabloidów. Potrafił zresztą świetnie wyczuć koniunkturę związaną z zainteresowaniem medialnym i doskonale panował nad wizerunkiem.

Siłą rzeczy, w filmie nie udało się pokazać całokształtu artystycznych i kulturotwórczych dokonań artysty. Są natomiast muzyczne standardy, ciekawie sportretowana przedwojenna Warszawa i mnóstwo fascynujących postaci na drugim i trzecim planie. Twórcy skupili się jednak w wersji kinowej serialu na wzmocnieniu melodramatycznego związku Boda (niezły Tomasz Schuchardt) z Adą (Anna Pijanowska), a następnie z egzotyczną Reri (Patrycja Kazadi). Coś za coś - wiele dowiadujemy się o miłościach Eugeniusza, zdecydowanie mniej o jego poglądach, wnętrzu, postrzeganiu przedwojennego świata.

Osobną przyjemnością było dla mnie podziwianie kostiumów zaprojektowanych przez prawdziwą mistrzynię w swoim fachu - Magdalenę Biedrzycką. Stała współpracowniczka Andrzeja Wajdy, współtwórczyni sukcesów kina Romana Polańskiego czy Krzysztofa Zanussiego, jak zwykle postawiła sobie wysoko poprzeczkę. Świat "Boda" to właśnie kostiumy. Suknie Reri, fraki Eugeniusza, riuszki i poszetki. Przedwojenny szyk i smak.

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"