Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Szczecin – Helios Outlet Park
Gotowi na wszystko. Exterminator
Gotowi na wszystko. Exterminator

Od lat: 15, Czas trwania: 117 min.
Produkcja: Polska [2018]

Zwiastun

Treść

„Gotowi na wszystko. Exterminator”

Chwalimy się, i słusznie, sukcesami rodzimego kina artystycznego, zdecydowanie jednak gorzej u nas z tzw. kinem środka: gatunkowymi filmami dla każdego, nie schlebiającego jednak najniższym gustom widzów. Taki właśnie jest „Exterminator”, film w reżyserii Michała Rogalskiego, którego wielką siłą jest świeżość, poczucie humoru i znakomita muzyka.

Koncept został oparty na dramacie Przemysława Jurka granym z powodzeniem na Scenie Na Woli Teatru Dramatycznego w Warszawie. Z teatralnego „Exterminatora” do filmu Rogalskiego przeszedł Paweł Domagała w jednej z jego najlepszych, a na pewno najsympatyczniejszych dużych ról filmowych. Domagała gra jednego z byłych przyjaciół, aktualnie skonfliktowanych, który – dzięki pieniądzom nadaktywnej pani burmistrz (cudownie komediowa Dominika Kluźniak) decyduje się na wielki come back. Zmiast jednak kawałków death metalowych, które były domeną zespołu, „Exterminator” musi teraz grać na dożynkach, piknikach i biesiadnych galach disco polo.

Okazja do reaktywacji zespołu, służy w filmie Rogalskiego socjologicznemu bez mała portretowi małej społeczności. Widzimy zabawne kanty i zgrubienia obyczajowości małomiestaeczkowej, barwne typy które nawet jeżeli nie chcą być sympatyczne, tak właśnie się prezentują (Wirski w wykonaniu Eryka Lubosa), wszystko zostało pokazane symaptycznie, bezkolizyjnie, z kulturą filmową i poczuciem humoru.

Widać również, że świetnie sprawdziła się obsada głównych ról. Cudownie filmowo iskrzy między członkami „Exterminatora”: Marcysiem (Domagała), Jaromirem (Krzysztof Czeczot), „Lizzym” (Piotr Żurawski) oraz „Makarem” (Piotr Rogucki). Zdecydowanie słabiej wypadły doczepione trochę na siłę wątki uczuciowe, oraz – poza brawurową Kluźniak – wszystkie aktorskie portrety kobiece.

Mimo to, „Exterminator” oferuje rozrywkę na wysokim poziomie, to film pełen uroku i całkiem mądrych wskazówek życiowych dotyczących przyjaźni, spełniania marzeń i życia w zgodzie z samym sobą.

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"