Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Kędzierzyn-Koźle – Helios
Pitbull. Ostatni pies
Pitbull. Ostatni pies

Od lat: 15, Czas trwania: 124 min.
Produkcja: Polska [2018]

Zwiastun

* nie obowiązują kupony i zaproszenia

Treść

Pitbull. Ostatni pies

W dniu, w którym przeczytałem, że nowego „Pitbulla” wyreżyseruje nie Patryk Vega, ale Władysław Pasikowski, idiotycznie sprawdzałem czy to przypadkiem nie jest prima aprilis. Wydawało się przecież, że nie porzuca się kury znoszącej złote jaja.

Z kolei właśnie Władysław Pasikowski na stanowisku reżysera przejmującego projekt w spadku po Vedze był również sporą niespodzianką, wszak większość krytyków nieprzychylnych Vedze wspominało w recenzjach, że do Pasikowskiego, największego specjalisty od kina gangsterskiego we wcześniejszych dekadach, reżyserowi „Botoksu” i „Kobiet mafii” bardzo daleko.

Nie wiadomo, co naprawdę wydarzyło się pomiędzy Patrykiem Vegą a jego partnerem biznesowym, że postanowili się rozstać. Plotki kompletnie mnie nie interesują, ważne jest chyba jedynie to, iż efekt zamiany na stanowisku reżysera, wyszedł „Pitbullowi” na dobre. Niewolny od różnych uchybień „Ostatni pies” jest mimo wszystko najlepszym kinowym odcinkiem „Pitbulla” od czasu legendarnego pierwszego „Pitbulla” z 2005 roku.

Z obsady kilku ostatnich „Pitbulli” zniknął m.in. Andrzej Grabowski będący swoistym łącznikiem pomiędzy wszystkimi częściami, a także Piotr Stramowski czy Maja Ostaszewska. Pojawili się za to aktorzy, którzy tworzyli pierwszego „Pitbulla”: przede wszystkim Marcin Dorociński, wracający do roli Despera, ale także Krzysztof Stroiński czy Rafał Mohr.

W obsadzie znalazła się również Doda, i chociaż wielu po cichu liczyło na kompletny aktorski blamaż, żadnej katastrofy nie ma. Można wręcz ostrożnie mówić o zadawalającym występie piosenkarki pop, co jest o tyle ważne, że pojawiła się w końcu u boku gigantów kina.

Marcin Dorociński opowiadał na jednym ze spotkań z publicznością, że Władysław Pasikowski bardzo serio i odpowiedzialnie potraktował tę propozycję. Uważnie obejrzał wszystkie „Pitbulle”, długo pracował nad autorskim scenariuszem, w którym perfekcyjnie wyważył proporcje pomiędzy spuścizną serii a nowymi losami bohaterów. I to właśnie scenariusz ostatecznie przekonał Dorocińskiego do wzięcia udziału w produkcji. Za Dorocińskim poszli inni, z fenomenalnym Krzysztofem Stroińskim w kultowej roli Mirosława Saniewskiego "Metyla".

Być może w nowym „Pitbullu” jest o kilka niepotrzebnych wątków za dużo, brakuje pogłębienia relacji uczuciowej łączącej Despera z Mirą (Doda), niemniej mam wrażenie, że Pasikowski i jego aktorzy wyszli z tego wyzwania z obronną ręką. Zastanawiam się tylko, kto wyreżyseruje i kto zagra w kolejnej odsłonie „Pitbulla”?

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"