Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Radom – Helios
Pomiędzy słowami
Pomiędzy słowami / napisy

Od lat: 15, Czas trwania: 87 min.
Produkcja: Polska, Holandia [2017]

Zwiastun

* nie obowiązują kupony i zaproszenia

Treść

„Pomiędzy słowami”

Urszula Antoniak, autorka między innymi głośnych, pokazywanych w wielu krajach filmów „Nic osobistego” czy „Code Blue”, w swoim najnowszym filmie, „Pomiędzy słowami”, rozwija i twórczo wykorzystuje motyw znany z wcześniejszych dokonań. W skrócie chodzi o zderzenie intelektu z emocjami, a raczej z odruchami instynktownymi, które stają się niezbywalnym warunkiem człowieczeństwa.

W wyrafinowanych, czarno-białych kadrach Lennerta Hillegego, wykorzystujących efekt obcości, oglądamy przejmującą przypowieść o odmienności. Antoniak nie interesują jednak oczywistości, sięga głębiej, drąży mocniej. W jej świecie, obcość polega na pogardzie wobec różnicy: mentalnej, obyczajowej, społecznej.

„Pomiędzy słowami” to opowieść o spotkaniu w Berlinie ojca i syna, dwóch Polaków, spośród których starszy, rodzic (wspaniały Andrzej Chyra), staje się synonimem swoiście rozumianej „gorszości”, a ten młodszy – syn, człowiekiem, który potrafił się dostosować do rzeczywistości, w której się znalazł, i przyjął za własną. Spotkanie Michaela (Jakub Gierszał) z ojcem, postacią z innego świata, staje się dlań szokiem kulturowym, przypominającym zbyt wiele z jego własnej, prywatnej, dziecinnej biografii.

Urszula Antoniak z tej obyczajowej, niemal anegdotycznej sytuacji wyzyskuje pojemną metaforę, w której bez publicystycznego zacietrzewienia mieści się zarówno dyskusja na temat uchodźców, jak i opowieść o Europie wykluczonych i wykluczających się nawzajem.

Poza intrygującą warstwą znaczeniową, która zawsze jest przecież subiektywna, „Pomiędzy słowami” jest również kinem bardzo atrakcyjnym, dobrze opowiedzianym, wyreżyserowanym z talentem i świetnie zmontowanym. Klasa mistrzowska.

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"